Pages

Friday 17 August 2012

Jaffa相思蛋糕 (Jaffa xiangsi Cake)



前天和好友Wing谈电话时,她她下个月来Perth要吃相思蛋糕。哎Wing啊,么多蛋糕不选为什么偏偏中那个会坏的蛋糕 我跟她了我要多练习一下才能做给她吃。 Crystal给的任务今天终于完成,要我挑战水浴法,挑战双色相思,我一一挑战完毕了哈哈! Crystal, 我听话了吧!


针对我自己的烤箱而言,我比较喜欢用中下层烘,那么表皮比较容易上色也不会倒扣时蛋糕皮黏在架上了。我也比较喜欢蒸烘式的做法,蛋糕不会过于润湿,口感是我较喜欢的。但是蒸烘式的方法容易出现脸破裂的迹象。我之前提过的baking strips 是一个很大帮手。

谢谢Mikiko Mikiko爱情坟墓给我们分享原产的相思蛋糕图虽然试不到味到,但是如果蛋糕质地相近我想也因该很相似了吧!



材料:
可可1tbsp 10ml (待凉)
1 大匙柳橙削和1 小匙橙味香精 (备用)

(A)
粟米油 45g
奶水 60ml
1/4tsp
蛋黃 100g 
全蛋 1
特幼面粉 65g
B:
蛋白 200g 
幼糖 65g
塔塔粉 1/2tsp

做法
1) 将粟米油+奶水++蛋黃+全蛋匀。
2) 加入特幼面粉再拌均匀,分成两分,一份加入可可,一份加入柳橙削和香精,放一邊。
3) 蛋白加入塔塔粉和幼糖打至起湿性泡(我把蛋白打至蛋白的盆倒反来,蛋白不跌即可)
4)最后将蛋白分两分,个别加入可可面糊和柳橙面糊拌均勻,倒入(没抹油)的7寸方形模,放入烤炉,水式烘160C 60


Ingredients:

Cocoa powder1tbsp mix with 10ml hot water and stir well (set aside)
Grated orange I tbs and  orange blossom essence 1 tsp

A
Corn oil 45g 
Milk 60ml
Salt 1/4tsp
Egg yolk 100 g Whole egg 1 
Super fine flour/ Hong Kong Flour 65 g

B:
Egg white 200g
Castor sugar 65g
Tartar powder 1/2tsp

Method:
1. Mix together corn oil, milk, salt and egg yolk.

2. Sift in super fine flour and mix well, divide mixture into 2 equal portions. One mix with cocoa mixture and the other with orange essence and grated orange.  Leave aside.

3. Beat egg white with an electric mixer, add in tartar powder and beat for 30sec. Add castor sugar slowly and continue to beat until soft peak. (I beat the egg whites until the egg white does not fall when you over turn the mixing bowl).

4. Divide egg whites into 2 portions, one mix with cocoa batter and the other with orange batter until just combine. Pour into a 7" square baking pan (lined with baking sheet at the bottom,(do not grease the tin), steam-bake in oven at 160'C for 60 minutes.   

5. Invert the cake after baking and let it cool completely before cutting the cake.


Recipe adapted from : 厨房找快